Klik her for at printe

Kinesisk billig e-handel vinder yderligere terræn i Europa

20. okt. 2025

Denne artikel er fra 'Ugeskrift for investorer', som udgives af Fondsmæglerselskabet Maj Invest (investeringsforeningens porteføljeforvalter). Læs hele ugeskriftet her og tilmeld dig fremtidige udgaver på mail her.

Kinesiske online-lavprisbutikker som for eksempel Temu vinder frem globalt – især i Europa.

Data for søgeaktivitet viser, at europæiske forbrugere i stigende grad søger mod kinesiske lavprisplatforme, mens interessen i USA ser ud til at have toppet.

  • Søgeaktiviteten toppede i USA lige før Trumps indsættelse.
  • I Frankrig og Tyskland er søgeinteressen nu på rekordniveau.

Udviklingen markerer et tydeligt skifte i den globale handel, hvor kinesiske virksomheder styrker deres position uden for hjemmemarkedet.

Selvom de kinesiske lavprisforretninger får stadig større fodfæste i Europa, møder de modstand fra de europæiske myndigheder. De kinesiske lavprisaktører kritiseres for ikke at leve op til de samme produkt- og miljøkrav som europæiske virksomheder.

Samtidig skærpes konkurrencen i detailhandlen, hvilket presser indtjeningen hos de europæiske kæder. Det ses i Tyskland, hvor søgeinteressen for tyske Zalando – der sælger tøj og skønhedsartikler online – er faldet med 15 pct., siden Temu åbnede i Europa i marts 2024.

EU overvejer flere tiltag for at skabe mere fair konkurrence mellem europæiske og kinesiske onlineforhandlere, blandt andet:

  • Afskaffelse af toldfritagelsen for små pakker fra Kina.
  • Indførelse af et importgebyr pr. pakke.
  • Produktansvar hos kinesiske lavprisaktører.

EU går dog forsigtigt frem. Kina er en stor handelspartner for EU, og skrappe toldtiltag mod kinesiske varer kan hurtigt blive opfattet som en eskalering af handelskonflikten mellem de to parter.

Samtidig rejser det spørgsmålet om, hvordan investorer bør forholde sig til den nye konkurrence og de politiske risici, der følger med.

  • International efterspørgsel har løftet kinesiske e-handelsaktier.
  • Europæiske detailkæmper presses af kinesisk konkurrence.
  • Strammere regulering kan ramme Temus indtjening.